Laastit

Matala-alkalinen tasoite turvaa sisäilman

Muhoksen kouluhankkeessa lisättiin betonin ja muovimaton väliin matala-alkalinen tasoite – alkuperäisistä suunnitelmista poiketen.

NCC Suomi Oy oli pääurakoitsijana tammikuussa 2016 käyttöön otetun Muhoksen uuden yläkoulun ja liikuntasalin rakennushankkeessa, jossa mattoasennukset oli alkuperäisissä suunnitelmissa esitetty tehtäväksi suoraan betonin päälle. – Ehdotimme Muhoksen kunnalle matala-alkalisten lattiatasoitteiden käyttöä betonin päällä. Kunnan edustajat olivat heti kanssamme samaa mieltä ratkaisun eduista, jolloin siihen oli helppo yhdessä päätyä, Muhoksen yläkouluhankkeen vastaava mestari Marko Ahvenlampi NCC Suomi Oy:stä sanoo.

Koulu oli NCC:lle KVR-kohde. – Pyrimme välttämään kaikki turhat rakennusaikaiset riskit ja käyttämään ratkaisuja, joiden avulla voimme varmistaa rakennuksen pitkän elinkaaren ja kokonaistaloudellisuuden. Terve, turvallinen rakennus on ilman muuta meillä aina lähtökohtana. Sen merkitys korostuu aivan erityisesti koulurakennuksessa, joka tehdään lapsia varten, Ahvenlampi sanoo.

Kahden vuoden seuranta osoittaa, että sisäilma on ollut kunnossa ja rakenteet toimivat suunnitellusti.

Muhoksen yläkoulun pinta-ala on noin 7 000 neliötä ja tilavuus 45 000 kuutiota. Rakennukseen asennettiin muovimattoja noin 5 000 neliötä, ja niiden alustana käytettiin Saint-Gobain Finland Weberin pumpattavia Plaano-tasoitteita. Marko Ahvenlampi korostaa, että helposti leviävillä Plaano-tasoitteilla on matala-alkalisuuden lisäksi etuna mattojen asennustyön nopeutuminen sekä tätä kautta myös rakennusajan ja kustannusten säästö. Marko Ahvenlammen mukaan työmaalla moni epäili, että paljon vettä sisältävä 5–6 millimetrin tasoitekerros kuivuu hitaasti.

– Seurantamittaukset kuitenkin osoittivat, että jo reilun viikon kuluttua tasoitekerroksen suhteellinen kosteus oli laskenut alle 60 prosenttiin eli erittäin alhaiseksi. Tasoitekerrokseen ei jää vapaata vettä, vaan vesi sitoutuu jo näin lyhyessä ajassa lähes täysin sementin hydrataatioreaktiossa, joka jatkuu edelleen myös rakentamisen jälkeen, Marko Ahvenlampi sanoo.