Vt 12 Lahden eteläinen kehätie avattiin vuoden 2021 lopussa liikenteelle. Koko urakan kallein ja merkittävin yksittäinen kohde on 930 metriä pitkä Liipolan tunneli. Se kostuu kahdesta 10,5 metrin päässä toisistaan sijaitsevista ajoneuvotunnelista, joiden välissä kulkee erillinen pienempi huoltokäytävä.
Tunnelin urakoinnissa oli mukana myös lahtelainen, muuraustöihin erikoistunut KJL Muuraus Oy. – Meidän vastuullamme oli yhdyskäytävien ja muuntamokeskuksen muuraukset, kertoo toimitusjohtaja Joonas Lahtinen.
KJL Muurauksen urakka-aika oli seitsemän kuukautta, jona aikana tehtiin yhteensä 1 220 neliötä harkkorakennetta. Siitä 1 100 neliötä tehtiin Rakennusbetoni- ja Elementti Oy:n ja Leca Finland Oy:n MH-200 -muottiharkoilla ja 120 Lammin KK400 Kuorikivi- harkolla. Harkot ladottiin, terästettiin ja valettiin tukeviksi seiniksi tunnelin sisällä.
– Harkkojen etuna tässä projektissa oli niiden kestävyys ja työstettävyys kallion pintojen mukaan, Lahtinen kertoo.
Haasteet auttaa kehittymään
Lahtisen mukaan muurauksessa kallion ja harkon liittymät olivat erityisen vaativia. – Niissä tarvittiin todella aikaa vieviä sahauksia, tartuntoja ja muotituksia, Lahtinen toteaa.
– Harkkojen logistiikka työmaalle sujui loistavasti. Kuormat saatiin joko suoraan tunneliin tai harkot nostettiin kurottajalla muurauspaikalle. Tunneli on myös olosuhteiltaan hyvä muurauksen kannalta, koska hyvä sää oli vakiona päivittäin.
Rakennusbetoni- ja Elementti Oy:n tehdas sijaitsee Hollolassa Lahden kupeessa, joten harkkojen toimitus läheiselle työmaalle sujui helposti myös täsmätoimituksina. – Liipolan tunnelin urakka ei ollut sinänsä kovinkaan merkittävä KJL Muurauksen liiketoiminnan kokonaisuudelle, mutta vaativat haasteet ovat tärkeitä yrityksemme jatkuvan kehityksen kannalta, Lahtinen sanoo.
Liipolan tunneli on maamme maantieverkoston neljänneksi pisin tunneli ja toiseksi pisin moottoritietunneli. Tunnelin rakennustyöt aloitettiin vuonna 2018. – Hankkeessa on läpikäyty tarkkaan aiempien pitkien tunneleiden rakentamista ja käyttöönottoa ja pyritty ottamaan opiksi muista hankkeista, jotta Liipolan tunnelia voi rehellisesti sanoa Suomen laadukkaimmaksi maantietunneliksi, toteaa projektipäällikkö Janne Wikström Väylävirastolta.
Kolmetoista kilometriä pitkä Lahden eteläinen kehätie avattiin liikenteelle joulukuussa 2020, vuotta arvioitua aikaisemmin. Tänä vuonna tehdään vielä viimeistelytöitä ja viimeinen päällystekerros vuonna 2023.
Kuvat: Väylävirasto, Seppo Kujanen ja Rakennusbetoni- ja Elementti