Fesconin runsaat viisi vuotta sitten kehittämä ja jatkuvasti yksityiskohdiltaan hioma märkälaastijärjestelmä on tehnyt perinteisestä kolmikerrosrappauksesta nykyaikaisen ja tehokkaan. Ratkaisu on jokaiselta yksityiskohdaltaan tarkkaan mietitty ja työmaiden etua palveleva ja sopii erityisesti korjausrakentamiseen. Siilokalusto mahtuu hyvin myös työmaa-alueille, joissa tilaa on niukasti.
– Kehittämistyön ehkä tärkein tulos on se, että nykyään märkälaasti tehdään kehittämällämme tekniikalla työmaalla. Toisin sanoen vesi lisätään kuivaan jauhoon sitä mukaa kuin tarvetta on. Aiemmin oli tuotava työmaille tyypillisesti kymmenen kuution eriä vesipitoista laastia, joka sitten kokkaroitui ja oli erittäin hankalaa käsitellä sen jälkeen. Työ ei ole enää fyysisestikään raskasta, kertoo tuotepäällikkö Keijo Neffling.
Märkälaastin monet edut
Fesconin märkälaastijärjestelmällä saadaan sekä tasalaatuista laastia että pintaa. Laastia on nopea valmistaa aina tarpeen mukaan. Työvaiheet nopeutuvat, helpottuvat ja henkilötyömäärä vähenee noin puoleen. Työmailla saadaan merkittäviä etuja ja säästöjä mm. aikatauluissa ja logistiikassa, kuljetuskustannusten myötä myös päästöt vähenevät.
Yleensä märkärappauksissa käytetään nykyään kalkkisementtilaastia, koska kalkkisementtimaalilla maalatun pinnan huoltomaalausväli on kolme kertaa muita pintaratkaisuja pidempi.
– Märkärappauksella on etuna kuivarappaukseen verrattuna myös se, että sen avulla on helppo tehdä erilaisia rapattuja koristekuvioita julkisivuun, Neffling lisää.
Annankatu 28 on historiallisesti ja kaupunkikuvallisesti arvokas kohde Helsingin ydinkeskustassa. Rakennukseen tehtiin 2019–2022 kokonaisvaltainen peruskorjaus ja laajennus, jossa suunnittelijana toimi arkkitehtitoimisto JKMM. Pääurakoitsijana toimi Jatke ja rappausurakoitsijana Vanalinna Ehitus. Upeat julkisivut on toteutettu Fesconin märkälaastijärjestelmällä.
Lue laajempi artikkeli Kivestä Muuraamalla -lehdestä tästä: