Ajankohtaista

Koulun piha-alueen kevennys helposti Leca-soralla

Lujatalo Oy rakensi Helsingin Puotilaan elinkaarimallilla uuden monikäyttöisen koulurakennuksen 530 ala-asteen oppilaalle ja 70 esikoululaiselle. Iltaisin ja viikonloppuisin koulun tiloja käyttävät esimerkiksi iltapäivä- ja liikuntakerhot, työväenopisto ja kaupunkilaiset.

Puotilan alakoulun omistaa Helsingin kaupunki ja rakennus valmistui syksyksi 2022.

Rakennuksen pää- ja arkkitehtisuunnittelijana toimi arkkitehtitoimisto Verstas Arkkitehdit. Samojen suunnittelijoiden käsialaa oli myös kesällä 2021 valmistunut Vuosaaren lukio, jonka käännettyjen kattojen kaatovaluihin käytettiin ensimmäistä kertaa Suomessa puhallettavaa Leca-sorabetonointia.

Haastavat perustusolosuhteet

Puotilan uuden ala-asteen rakennushankkeessa maarakennustöistä vastasi TekniRak Oy.

Perustusolosuhteet olivat kaikkea muuta kuin helpot: –Tontti oli pehmeä vanhan koulun purkamisen yhteydessä myllätty savipohja, jonka päällä onneksi oli osin puretun vanhan koulun rakennekerroksia ja täyttöjä, työnjohtaja Tero Pynnönen kertoo. Koulurakennus onkin perustettu paaluille ja savimaata on kuljettu merkittäviä määriä pois.

Kevennysrakenteet oli alun perin suunniteltu toteutettavaksi vaahtolasilla, mutta TekniRakin esityksestä materiaaliksi vaihdettiin Leca-sora. – Erityisesti toimitusvarmuuden vuoksi, Tero Pynnönen painottaa.

Puotilan uuden ala-asteen työmaalla Leca-sora kevennyksiä tarvittiin seinien vierustoille, sadevesi- ja viemärilinjojen päälle. Myös osia muista alueista kevennettiin. Kaikkiaan Leca-soraa kevennyksiin käytettiin reilut 2 000 kuutiota.

Täsmällisesti työmaalle

Kevennystäytöt työmaalla käynnistyivät maaliskuun 2021 puolivälissä. Tero Pynnönen sanoo, että toimituksien suhteen kaikki sujui juuri niin kuin pitikin.

Leca-soratoimitukset Leca Finlandin tehtaalta Kuusankoskelta tulivat suoraan suurimmaksi osaksi kaivantoon kipattuina.

– Nykyisillä ahtailla tonteilla ei ole mitään mahdollisuutta varastoida täyttömateriaalia. Sen on tultava juuri oikeaan aikaan silloin, kun sitä tarvitaan. Meille tuli Leca-soraa 300 kuutiota kahdella autolla. Sellainen määrä Leca-soraa leviää jo aika suurelle alueelle, Pynnönen naurahtaa.

Kuormia ei ollut myöskään mahdollista jäädä odottelemaan. – Emme me pääse tekemään ylempiä rakennekerroksia ennen kuin kevennyskerrokset ovat paikallaan.

Katso laajempi artikkeli Kivestä Muuraamalla-lehdestä alta!